Laadpaal
Laadpaal Foto: Pixabay

Steenwijkerlanders rijden gemiddeld 4,07 kilometer naar een laadpunt

Steenwijkerland

ZWOLLE - Wie elektrisch wil rijden, maar geen eigen laadpaal aan huis heeft, is afhankelijk van publieke laadpunten aan de straat. Maar de beschikbaarheid van deze laadpunten verschilt sterk per Overijsselse gemeente. Zo hoef je in Zwolle gemiddeld slechts 780 meter te rijden tot je een laadpaal tegenkomt, maar gaat het in Tubbergen om bijna 18 kilometer. In Steenwijkerland is dat gemiddeld 4,07 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan uit Zwolle, op basis van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Daaruit blijkt dat de zogeheten ‘laadpaaldichtheid’ in Zwolle het best is, met om de 780 meter een publiek laadpunt. Daarna volgen Hengelo, Deventer, Enschede en Almelo, waarbij de afstanden gauw oplopen (in Almelo gaat het al om 2,4 kilometer gemiddeld). Onderaan de lijst bungelen Olst-Wijhe (15,4 kilometer) en Tubbergen (17,8 kilometer). In Steenwijkerland is dat gemiddeld 4,07 kilometer.

Laadpaal in het Oosten vaak verder weg

Al met al is Overijssel na Drenthe, Friesland en Groningen de provincie waar je het verst moet rijden om een publiek laadpunt tegen te komen. De gemiddelde afstand bedraagt 3,05 kilometer. Ter vergelijking: in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht gaat het om minder dan 650 meter. Dat verschil lijkt elektrisch rijden voor Overijsselaren zonder eigen oprit aanzienlijk minder interessant te maken dan inwoners van de meeste andere provincies.

Eigen laadpaal op het platteland

De beperkte beschikbaarheid van publieke laadpunten in Overijssel, maar ook in Drenthe, Friesland en Groningen, maakt een eigen laadpaal aan huis in deze provincies des te interessanter. Temeer omdat Nederlanders buiten de Randstad aanzienlijk vaker een eigen oprit hebben, wat een vereiste is voor een laadpunt aan de muur. In hoeverre het Noorden en Oosten momenteel al voorlopen -op het Westen qua privélaadpunten is onbekend. De RVO publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.

!