Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Hengelo heeft de meeste elektrische auto’s, Steenwijkerland de meeste dieselauto

· leestijd 1 minuut Steenwijkerland

ZWOLLE - Wie in Overijssel elektrische auto’s wil spotten kan het best terecht in de gemeenten Hengelo en Wierden. Respectievelijk 5,3 en 5,1 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch. Daarna volgen op gepaste afstand Rijssen-Holten, Zwolle en Zwartewaterland als gemeenten met de hoogste ‘EV-dichtheid’. In Tubbergen, Hardenberg en Staphorst rijden naar verhouding juist de minste elektrische auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). In Steenwijkerland is diesel het meest populair.

Begin december stonden er in Overijssel 13.098 elektrische personenauto’s geregistreerd, op een totaal van 611.666 auto’s. In absolute zin rijden er het meest in Hengelo: 2.521, bijna duizend meer dan in Zwolle. Opvallend is echter dat ruim tweeduizend van de Hengelose e-auto’s verdeeld zijn over twee postcodes, waar ook twee leasemaatschappijen gevestigd zijn. De kans is dus groot dat het gros van de in Hengelo geregistreerde elektrische auto’s leaseauto’s zijn, waarvan de berijder niet per se in dezelfde gemeente hoeft te wonen.

Ook Wierden en in mindere mate Zwolle kennen één postcodegebied met opmerkelijk veel elektrische auto’s. Kijken we naar de gemeenten zonder opvallende uitschieters dan doen vooral de gemeenten Rijssen-Holten en Zwartewaterland het goed. Maar ook dat is relatief, want waar in deze gemeenten 2,8 en 2,4 procent van de auto’s elektrisch is, ligt het landelijk gemiddelde op 3,4.

Diesel populairst in Steenwijkerland

Waar elektrisch rijden steeds populairder wordt is bij diesel een tegenovergestelde trend te zien. Landelijk rijdt nog minder dan één op de tien auto’s op diesel. Ook in Overijssel speelt diesel nog een steeds kleinere rol, al zijn er enkele gemeenten waarin de vervuilende brandstof nog in meerdere mate gebruikt wordt. Zo rijdt in Steenwijkerland nog 18 procent van de auto’s op diesel. Ook in Ommen, Hardenberg en Staphorst ligt dit percentage boven de 15 procent. Inwoners van Enschede hebben diesel daarentegen juist het meest afgezworen (8,4 procent).

Laadpaal meest dichtbij in de Randstad

Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.

Slim laden

Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.

Afbeelding