Afbeelding
Foto: Pixabay

Column Adriaan Noordergraaf

· leestijd 1 minuut Column

Adriaan Noordergraaf is verhuisd vanuit 
het westen naar Oldemarkt.
Hij schrijft over zijn ervaringen…

Lust, drift, zucht en drang

Het was zondagmiddag en het regende, we besloten naar een vriendin te gaan. We waren koud onderweg toen mijn vrouw me aankeek en zei: “Ik heb lust.”
Ik verstrakte, ze vervolgde: “Kooplust.”
“Kooplust, wat is dat?”
Ze haalde haar schouders op.
“Nou, gewoon ik heb zin om iets te kopen.”
“Iets te kopen? We hebben alles al.”
“Dat maakt niet uit, van mijn part koop ik een puntenslijper.”
“Daar heb ik nog nooit van gehoord.”
“Van een punterslijper?”
“Nee, ik bedoel die kooplust van jou.”
“Dat komt omdat jij een man bent.”
“Komt dat alleen bij vrouwen voor?”
“Ik denk het wel, ik heb nog nooit gehoord dat een man het had.”
Ik dacht na, daar zat wel iets in. Als ik wat nodig had, ging ik het halen. En als ik niets nodig had, bleef ik thuis en voelde in ‘t geheel geen lust om naar de winkel te gaan.
“Heb je dat altijd al gehad?”
“Ja, zolang ik het me kan herinneren, heb ik dat af en toe.”
“Maar wat wil je nu dan, het is zondag en alle winkels zijn dicht.”
“Dat maakt ook niet uit, ik zei gewoon dat ik kooplust had.”

Aandoening

Toen we even later bij de vriendin aan de koffie zaten, vroeg ik of ze bekend was met het fenomeen kooplust.
“Ja hoor, ik noem het alleen koopdrift.”
“En het maakt niet uit wat je dan koopt?”
“In principe niet.”
“Ken jij meer vrouwen die dit hebben?”
Ze dacht even na.
“Jawel, mijn buurvrouw, maar die noemt het koopzucht. Mijn schoonmoeder heeft het ook, die heeft het dan over koopdrang.”
“Is het te genezen?”
De twee dames keken me stomverbaasd aan.
“Waarom zou je het willen genezen?”
“Nou ja,” zei ik wat geschrokken van de reactie, “het klonk mij in de oren als een soort aandoening.”
“Hoe kom je daar nou bij? Heb jij geen lust af en toe?”
Ik knikte. “Ja, maar niet om iets te kopen.”
De twee vrouwen keken elkaar met een blik van een verstandhouding aan.
“Typisch weer iets voor een man.”

Dik tevreden

Ik ben verder maar niet in discussie gegaan. Op de weg terug heb ik een ijsje voor haar gekocht, daar was ze dik tevreden mee. 

Door Adriaan Noordergraaf

Dit is de achtste column van Adriaan Noordergraaf in De Kop, Krant van Steenwijkerland. Wie de vorige zeven gemist heeft of ze nog eens na wil lezen, vindt die op www.dekopvan.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.