Afbeelding
Foto: Gerben Nijsingh

Basisschoolleerlingen krijgen les in Technieklab

· leestijd 1 minuut Steenwijk

STEENWIJK - Afgelopen week kwam groep 7/8 van Kindcentrum Johan Friso naar de RSG, locatie Stationsstraat, voor een les in het Technieklab. Net als voorgaande schooljaren werden ook dit jaar de groepen 7 en 8 van de basisscholen uit de omgeving uitgenodigd voor een ochtend techniek en technologie. In totaal ontvangt de locatie dit schooljaar 20 basisscholen, met als doel de jonge leerlingen te enthousiasmeren voor techniek en technisch onderwijs.

Op de locatie Stationsstraat wordt Praktijkonderwijs gegeven en volgen leerlingen van SG Eekeringe en de RSG plusafdelingen onder andere hun praktijklessen techniek. In het Technieklab is alles voorhanden om vooruitstrevend techniek- Ć©n technologieonderwijs te geven. Tijdens het bezoek krijgen de basisschoolleerlingen les in Droning, Virtual Reality en Lego Spike en ze spelen een spannend escape-spel. De activiteiten werden met veel enthousiasme gedaan, het was een geslaagde ochtend.

Drones

ā€œEigenlijk zijn alle basisschoolleerlingen die hier komen enthousiast. Ze vinden het fantastisch om met drones en VR te werken. Spike Lego vinden ze in eerste instantie verrassend, maar na wat uitleg zijn ze om. Spike Lego daagt uit en bereidt ze voor op een leven in de 21e-eeuwse maatschappij met multi sensorische leerervaringen. Bovendien komt er een stukje creativiteit en coderen bij kijken. We vinden het hier ontzettend leuk om te zien hoe verbaasd de kinderen soms zijn en ook hoe energiek ze aan de slag gaan. En daar doen we het voor, jongeren enthousiast maken voor techniek,ā€ aldus vakgroep voorzitter techniek Gerben Nijsingh.

Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen vragen continue aanpassingen en vernieuwingen van het onderwijs en daar speelt de locatie op in. Ook het onderwijs van de techniekvakken Bouwen, Wonen & Interieur en Produceren, Installeren & Energie ontwikkelt zich voortdurend. Voor zowel technologie als techniek geldt dat er geĆÆnvesteerd wordt in middelen en scholing, zodat het techniekonderwijs voor Steenwijk en omgeving behouden en toekomstbestendig blijft.

Technisch vuurtje aanwakkeren

Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe vak TIV (Technologie & Innovatief Vakmanschap) voor leerlingen die de theoretische leerweg (mavo) volgen. Sinds twee jaar komen leerlingen van de RSG Lijsterbesstraat en SG Eekeringe op de vrijdagmiddag vier lesuren techniekonderwijs volgen. ā€œEn hier zijn zowel de leerlingen als de docenten zeer enthousiast over. Heel blij zijn we met eindelijk een praktische component in deze leerroute. Tijdens deze lesuren maken leerlingen kennis met techniek in de breedste vorm. Zo maken ze ligbedden van steigerhout, een barbecue van metaal en doen we binnenkort mee aan de Solar Boat Challenge. En uiteraard hopen we dat we een technisch vuurtje in de leerling aanwakkeren en ze kiezen voor een toekomst in de techniek,ā€ aldus Nijsingh.

Samenwerking bedrijfsleven

Samenwerking met het bedrijfsleven is hierin ook een belangrijke factor. Met Sterk Techniekonderwijs, een initiatief van de overheid, is het een gezamenlijk doel om meer leerlingen te onderwijzen in techniek en uiteindelijk te begeleiden naar een technische vervolgopleiding of een technisch beroep. Het bedrijfsleven in de omgeving speelt hier een belangrijke rol in, onder andere in de vorm van stages. Nijsingh besluit: ā€œZonder techniek en technisch personeel stagneert onze samenleving, vaak realiseren mensen zich niet dat we voor nagenoeg alles in ons leven afhankelijk zijn van techniek of er op zijn minst gebruik van maken. Goed geschoolde mensen zijn dan ook van grote waarde. En daar ligt voor ons een schone taak om dit op te pakken.ā€