
Waterdrieblad en de pingo
· leestijd 1 minuut ColumnDeze tweewekelijkse natuurcolumn wordt verzorgd door natuurfotograaf Philip Friskorn. Dit keer verschijnen het waterdrieblad en de pingo voor zijn camera.
Het waterdrieblad is een opvallende verschijning in de Nederlandse flora. De plant behoort tot de watergentiaanfamilie en het waterdrieblad is monotypisch, dat wil zeggen dat het de enige soort in zijn geslacht is. In Nederland zeldzaam, in Scandinavië tref je ze van noord tot zuid aan in drassige gebieden. In Nederland staat de soort op de Rode Lijst. Wat geweldig dat we op de Woldberg waterdrieblad aantreffen. In een van de twee pingoruïnes staat het ieder voorjaar vol met waterdrieblad. Het zou een ijstijdrelict kunnen zijn. Ook in het gebied van de het Nationaal Park Drentse Aa is het waterdrieblad te vinden.
De pingoruïne
Een Pingo is een ijskrater en de naam komt uit het Inuktitut, de taal van de Inuit. Het betekent een ‘heuvel die groeit’ door de ijslens er onder. Die gaat uiteindelijk smelten door opwarming en drijft omhoog. IJs drijft op water en dan glijdt de aarde er af en een cirkelvormig meer ontstaat met een aarden wal er omheen. Gedurende het Weichselien, 110.000-10.000 jaar geleden hadden we in Nederland een toendraklimaat. Wat overblijft na het smelten van het ijs van zo’n ijslens noemen we een pingoruïne. Er zijn nog veel van deze ijstijdrelicten in Nederland boven de grote rivieren terug te vinden. Een van de meest zuidelijke is het Uddelermeer op de Veluwe. Met ooit 17 meter diepte is het van groot belang voor de wetenschap. Zaden en stuifmeelkorrels uit de oudheid zitten in de bodem. Echte pingo’s komen nog steeds voor in Alaska, Groenland en Canada.
Waterdrieblad
Een ijstijdrelict? Wie zal het zeggen. Maar mooi dat we zo dicht bij huis deze plant kunnen bewonderen. De lange wortelstok groeit over de bodem van veelal het ven. Het drietallig blad verschijnt en uiteindelijk de bloem, eerst rood, maar daarna wit. De pyramidevormige bloemtros is in mei te zien. De bittere stof uit de plant werd vroeger gebruikt als kalmeringsmiddel. Of dat helpt weet ik niet, het is een prachtige plant die bewondering verdient.































